Ivan Zachariáš & filmy, ktoré trvajú jednu minútu

Autor: Eva Kučerová | 17.2.2013 o 20:38 | (upravené 29.3.2013 o 17:18) Karma článku: 7,10 | Prečítané:  377x

Aj napriek tomu, že reklamu študujem už štvrtý rok, s menom Ivan Zachariáš som sa stretla len nedávno. Veľmi sa však tomu teším, pretože si myslím, že tohto sympatického režiséra by mal povinne poznať každý, kto sa aspoň trochu zaujíma o reklamu, film a nápady celkovo. Ak vás nepresvedčí to, že Ivan patrí medzi 10 najlepších reklamných režisérov sveta, tak to bude možno fakt, že jeho profesionálnu kariéru odštartovalo pivo.

Ivan Zachariáš, ktorý dnes patrí medzi najuznávanejších režisérov reklám na svete, sa k nej paradoxne dostal úplnou náhodou. Mal len 21 rokov a ešte stále študoval na FAMU, keď mu kamarát Jan Svěrák, pomaly, ale isto reklamným svetom znechutený, ponúkol zaujímavú prácu. Ivan ponuku agentúry Young & Rubicam prijal, vzal do ruky kameru a úplne sám natočil svoju prvú reklamu s názvom "Smetana mé vlasti". Vizuálno-symfonická báseň zložená na motívy Smetanovej "Mé vlasti" rozprávala príbeh Plzeňského pivovaru, ktorý odštartoval jeho profesionálnu dráhu. A k pivu sa Ivan Zachariáš ešte niekoľkokrát vrátil. "Nemal som ambíciu točiť celovečerný film a dokumenty na škole ma psychicky ničili, nemal som na to výdrž. Tu som si mohol robiť, čo som chcel a skúšať, čo mi napadne", opisuje režisér svoj vstup do reklamného priemyslu.

ivan1.JPG

Jeho najslávnejšie reklamy vznikli v rozmedzí rokov 1995 až 2006, kedy natočil spoty pre Polaroid, Whiskas či Land Rover. Posledné zmienené sa dokonca dočkali uznania až v Cannes, kde boli ocenené na prestížnom festivale reklamnej kreativity Cannes Lions (spot pre Whiskas bol v roku 1998 ocenený Strieborným levom). Najvyššie ocenenie získala reklama pre značku Land Rover v roku 2000, vy si ho tu môžete pozrieť presne o trinásť rokov neskôr:

Land rover - Born free (agentúra WCRS, 2000)

Nadčasovosť videí Ivana Zachariáša si môžeme názorne predvesť na reklamnom spote pre Volkswagen Beetle z roku 2004. Do istej miery umelecké zábery na mňa pôsobia veľmi príjemne aj takmer desať rokov po uvedení kampane. Veď napokon, posúďte sami:

Volkswagen Beetle - Smile (agentúra BMP DDB, 2004)

Nasledovali dve práce pre Stellu Artois, v ktorých režisér skutočne dokázal, že vie točiť aj naozajstné filmy. Čo na tom, že trvali len okolo dvoch minút! Prvý z nich má názov "Doktor" a jeho príbeh sa odohráva vo Francúzsku počas epidémie cholery. Reklama bola ocenená nielen už v zmienenom Francúzsku (ďalším Zlatým levom na Cannes Lions), ale tiež vo Veľkej Británii, kde získala cenu BTAA (British Television Advertising Award).

Stella Artois - Good Doctor (agentúra Lowe London, 2002)

Druhé video kampane rovnakého zadávateľa s názvom "Pilot" sleduje príbeh zostreleného vojaka v okupovanom Belgicku počas prvej svetovej vojny. Ak si však myslíte, že reklama sa v Belgicku naozaj aj točila, musím vás vyviesť z omylu. Priestory interiéru krčmy sa nachádzali v barrandovských ateliéroch a v reklame môžete dokonca rozpoznať aj známu tvár. Rolu krčmárovej dcéry si totižto zahrala česká herečka Klára Issová. Aj keď nie je reklama ovenčená prestížnymi cenami, mne sa páči tuším ešte viac ako tá predošlá:

Stella Artois - Pilot (agentúra Lowe London, 2004)

Ivan svoje okolie presvedčil o tom, že aj na produkt, ktorý na prvý pohľad pôsobí možno trochu nudne a všedne, sa dá vymyslieť reklama, na ktorú sa nezabúda. Inak tomu nebolo ani v prípade reklamnej kampane pre Rexonu z roku 2005. Režisér na natáčaní spolupracoval s kaskadérmi, a preto o zábavu núdza nebola. Spot natočili bez akéhokoľvek použitia počítačových efektov v austrálskom Sydney. To, že si desiatky profesionálnych kaskadérov, ktorí pracovali napríklad na slávnom Matrixe, natáčanie pre Rexonu naozaj užívali, vidno na výslednom videu, ktoré dostalo názov Stunt City, teda Kaskadérske mesto:

Rexona - Stunt City (agentúra Lowe London, 2005)

V Londýne sa Ivanovi naozaj darilo, čo potvrdzuje aj mimoriadne úspešná reklama pre Hondu z toho istého roku. Dokonca sám režisér spomína, ako jej spočiatku vlastne ani neveril: "Vôbec som netušil či sa to bude ľuďom páčiť. Máte chlapa, ktorý si spieva strašne dlhú pesničku a ide pritom krajinou v rôznych autách. A čo? To môže byť pekný prúser. Prekvapilo ma, že sa to páčilo až nečakane. Až som si hovoril: Čo na tom, ľudia, vlastne vidíte?". Ja bez váhania odpovedám: predsa balón!

Honda - Impossible Dream (agentúra Wieden + Kennedy London, 2005)

Režisér veľmi rád spomína na natáčania s hviezdami športu pre veľkých klientov Nike a Adidas. Na to, ako Beckhamovi trvalo asi trištvrte hodinu, kým ho v jeho prívese učesal osobný kaderník a mohlo sa začať so samotným natáčaním. Už menej rád spomína však na to, ako vo finálnej verzii spotu pre Nike s Máriou Šarapovou v hlavnej úlohe (režisér jej kázal tváriť sa drsne a nadradene, čo jej podľa mňa vyšlo na 100%) bez jeho vedomia vystrihli záverečnú hlášku a reklama tak stratila celú pointu.

Adidas - José +10 (agentúra 180 communications, 2006)

Nike - I Feel Pretty (agentúra Wieden + Kennedy Portland, 2006)

Kapitolou samou o sebe je reklamná kampaň pre Vaseline z roku 2007. Kontroverzné video plné nahých ľudí (bolo ich tam okolo 500) sa natáčalo na Islande, čo podľa Ivana Zachariáša nebol taký dobrý nápad, ako si pôvodne myslel. Po prvé, na Islande žije relatívne málo ľudí a všetci sa poznajú a po druhé, je tam, prekvapivo, zima. V knihe, ktorá sa venuje českej reklame som sa dočítala, že režisér sa pod americkú verziu kampane nakoniec odmietol podpísať, pretože výsledné dielo bolo natoľko prestrihané, že vôbec neodrážalo režisérov zámer.  Pôvodné video si môžete pozrieť tu a názor na mravnosť si utvoriť sami:

Vaseline - Sea (2007)

Portfólio Ivana Zachariáša je naozaj bohaté a ak by sme si mali pozrieť všetky reklamné kampane, ktoré kedy natočil, asi by sme tu boli do rána. Keďže sa mi osobne jeho práca veľmi páči, rozhodla som sa, že jeho novšie diela tematicky rozdelím a ukážem vám v budúcich kratších príspevkoch. Myslím si, že svetovo uznávané talenty si zaslúžia pozornosť aj u nás, najmä ak od nás aj pochádzajú. Na záver ešte jedna reklama od Ivana, tentokrát na Diet Coke:

Coca-Cola - Diet Coke (agentúra Wieden+Kennedy Portland, 2007)

Ivan Zachariáš momentálne žije v Čechách so svojou rodinou (a bíglom) a ročne natočí v priemere asi tri reklamy, ktoré si dnes už dôkladne vyberá. Zastupujú ho dve produkčné spoločnosti Stink a Smuggler. Vo voľnom čase sa už niekoľko rokov venuje tvorbe upútaviek pre medzinárodný filmový festival v Karlových Varoch. Že ho to veľmi baví, je vidieť už na prvý pohľad. Veď uvidíte.

 

Zdroje:

Česká reklama, Krupka Jaroslav, BizBooks, Brno 2012

http://mam.ihned.cz/c1-54857880-archiv-reklam-rezisera-ivana-zachariase

http://www.littleevidence.com/index.php?page=work

http://www.stink.tv/director/ivan-zacharias/bio/?cat=live-action

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1093836883-na-plovarne/210522160100017-na-plovarne-s-ivanem-zachariasem/

 

 


 

 


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?